Brain Gym® 1.01: ontsluit je leerpotentieel door beweging
"Beweging is de poort tot het leren" - deze krachtige uitspraak van Paul Dennison, de grondlegger van Brain Gym®, vormt de kern van een methode die leren en functioneren op een ontspannen en effectieve manier faciliteert. In deze blog duiken we dieper in Brain Gym® 1.01, een vierdaagse cursus waarin de praktische ervaring centraal staat. Want, zoals Monique de Groote en Merel Slotboom, ervaren Brain Gym instructeurs, delen, door het zelf te ervaren, kun je de oefeningen gemakkelijker toepassen en doorgeven.
Wat is Brain Gym® 1.01?
Het doel van Brain Gym® 1.01 is om je in staat te stellen de Brain Gym oefeningen in de praktijk over te brengen en in te zetten. Je leert verschillende balansen uitvoeren, zowel voor jezelf als voor leerlingen, cliënten en anderen. Dit alles met als doel het leren en dagelijks functioneren te verbeteren en een groter gevoel van welzijn te creëren.
Klik op de afbeelding voor de module Brain Gym® 1.01 op de TOPKI site met de cursusagenda →
De ontwikkeling van Brain Gym®
Brain Gym® is ontwikkeld door de Amerikaanse ortho-pedagoog Dr. Paul Dennison en Gail Dennison. Gedreven door zijn eigen leerproblemen in zijn jeugd, deed Dennison als pedagoog uitgebreid onderzoek naar de oorzaken en oplossingen van leeruitdagingen. Zijn bevindingen vormden de basis voor deze revolutionaire methode.
← Klik op de foto voor de site van Brain Gym Nederland.
Monique de Groote en Merel Slotboom vertellen je meer over Brain Gym® 1.01
Klik op de foto voor de TOPKI-trainerspagina van Monique. Klik op de foto voor de TOPKI-trainerspagina van Merel.
Monique aan het woord over Brain Gym 1.01
In dit interview vertelt Monique enthousiast over Brain Gym, ze vertelt over de effectiviteit van de methode, waar het voor gebruikt kan worden en onderbouwt dit met mooie voorbeeld verhalen.
← Klik op de foto om het interview te beluisteren.
“Ik heb nu zelf ervaren hoe effectief Brain Gym is. Terwijl het toch eenvoudig is om toe te passen. Dit overtreft mijn verwachtingen.” zei een cursist het afgelopen jaar. Anderen voegden eraan toe dat het fijn is dat er dus niet persé ingewikkelde protocollen nodig zijn om positieve veranderingen teweeg te brengen.
Brain Gym laat zich op verschillende manieren en vele terreinen toepassen, zoals in de praktijk als kinesioloog, (kinder-)coach, remedial teacher, leerkracht, activiteitenbegeleider, bij logopedie, fysiotherapie, maar ook thuis en op de werkvloer. Hieronder ga ik er wat nader op in.
Je kan werken met de actiebalansen; dat zijn de 5 stappen van een Edu-K balans. Zo werk je heel gestructureerd, wat houvast kan bieden in een consult.
Maar je kunt ook een sessie doen met de Dennisons Lateraliteits Repatterning of met de 3 dimensionale Repatterning. Die ondersteunen iemand heel goed, bijvoorbeeld als voorbereiding op een toets, examen, spreekbeurt etc., of bij iets waar de cliënt enorm tegenop ziet, of in een proces van verandering.
En natuurlijk zijn er de super fijne Brain Gym oefeningen. Die passen altijd in een consult; als ondersteunende beweging maar ook als ‘groeiwerk’ voor thuis. Telkens weer zie ik in consulten dat beweging een ingang is tot leren en veranderen; het helpt echt om beter te functioneren. Dat is iets dat de cliënten zelf ook letterlijk aan den lijve ervaren. Daardoor zijn ze gemotiveerd om oefeningen te doen.
Voordeel is dat de oefeningen voor jong en oud weldadig zijn. Op elke leeftijd is het prettig om uit een soort verkramping te komen en je soepeler, meer ontspannen, meer geaard, aandachtiger en gemotiveerd te voelen!
In mijn praktijk doet de ouder altijd mee met het kind (en mij). Vrijwel altijd is een reactie: “Oh, dit voelt wel iets om vaker te doen, het doet mij ook wat.”
Op school zijn de Brain Gym oefeningen geweldig om tussen de lessen door te doen met de hele klas. En als de leerlingen de oefeningen kennen, hebben ze de mogelijkheid om een oefening te doen op een moment dat ze voelen die nodig te hebben.
Zo heb ik dat zelf op school toegepast, toen ik nog leerkracht was. Het heeft veel leerlingen geholpen; in hun prestaties maar ook in motivatie en gedrag. En zo kan je Brain Gym dus ook thuis inzetten voor je kinderen of kleinkinderen.
Last but not least: Brain Gym doen voor jezelf levert je ook veel op! Ervaar het en je bent ‘verkocht’ – geen dag meer zonder Brain Gym..
Tijdens de cursus Brain Gym® 1.01 (de vierdaagse) is er een afwisseling tussen de theorie en de praktijk. Theorie die aan de orde komt, is o.a. effecten van het vlucht- en vechtmechanisme in het dagelijks leven en op school, de peesbeschermingsreflex, het brein, de drie dimensies van bewegen en leren, de Leerflow.
Door mijn lange ervaring als Brain Gym instructeur (21 jaar) kan ik veel vertellen vanuit de praktijk, zowel die op school als in de kinesiologie-praktijk. Cursisten waarderen dit altijd als een ‘top’. Ik bied altijd wat extra’s door ook stil te staan bij het ‘waarom’ van de oefeningen, en wat variaties.
En natuurlijk gebruik ik veel materiaal; dat helpt het een en ander inzichtelijk te maken en zo wordt Brain Gym nog speelser dan het al is.
Meer lezen over Monique de Groote en welke cursussen zij geeft voor TOPKI en haar eigen site Praktijk voor Energie en Beweging.
Merel aan het woord over Brain Gym 1.01
Merel Slotboom en Niels Asbeek Brusse interviewen elkaar over Brain Gym 1.01. Daarbij vertellen ze beide enthousiast over wat Brain Gym voor hen persoonlijk betekend heeft en hoe het nog steeds een groot onderdeel is van hun leven.
← Klik op de foto om het interview te beluisteren.
Voor mij is Brain Gym 1.01 de snelste en leukste manier om via je lichaam je beperkende overtuigingen te veranderen.
Ik geef je een voorbeeld: Lezen is stom. Ik kan het niet. Ik ga het nooit leren. Het duurt lang en dan snap ik het nog niet. Stel dat je hiervoor een Brain Gym balans doet op de doelstelling: Ik lees graag, dan krijg je de kans om via een van de 26 Brain Gym oefeningen of via een repatterning, een herprogrammering, het lichaam en je mind van gedachten te laten veranderen.
Ik leg het je anders uit. Brain Gym 1.01 werkt met 3 dimensies.
- Focus dimensie: Wanneer jij iets eng vindt, dan trek je terug. In de Focus dimensie, trek je terug naar achteren. Als je iets leuk of interessant vindt, doe je een stapje naar voren. Deze dimensie geeft toegang tot concentratie, focus, inzicht en overzicht
- Centering dimensie: Schrik je als iemand boeh of bah tegen je zegt of wanneer je bijvoorbeeld een toets moet doen, dan raak je uit balans in de Centering dimensie. Kop en kont zijn nu niet meer verbonden. Je schiet of in je verstand of in je emoties. Je gedachten worden niet meer gedragen door je gevoel en dat terwijl je wanneer je beschikking hebt over beide veel intelligenter bent en beter kunt organiseren en plannen.
- Lateraliteit dimensie: In de Lateraliteit dimensie, hebben we het over de samenwerking tussen de linker en rechter hersenhelft. Met de linker hersenhelft leer je analytisch in kleine stapjes naar een groter geheel, zoals hakken plakken van letters of de tafels stampen. Wanneer je een tafel hebt geautomatiseerd, dan zit deze in de rechterhersenhelft. Ik kan je ’s nachts wakker maken en dan weet je nog hoeveel 3x7 is. Rechts is ook wel het creatieve brein, dat wat te maken heeft met bewegen, ritme en kleur.
Je snapt dat je veel gelukkiger en gemakkelijker door het leven heen beweegt wanneer alle drie de dimensies zijn ingeschakeld. Ik zelf overwon dyslexie en faalangst door Brain Gym. Sterker nog, ik doe elke dag Brain Gym balansen om de beste versie van mijzelf te zijn, de beste moeder, kinesioloog, ondernemer, vriendin, partner.
Wanneer ik les geef in de verschillende modules waar ik trainer voor ben, dan start ik altijd met een Brain Gym cursus. Het leven is spannend en door de trauma’s die mensen in hun jeugd hebben opgelopen en de uitdagingen die ze op school hebben gehad, zijn ze op slot gegaan. Brain Gym maakt dat je van het slot af kunt, dat je bij je vaardigheden kunt en bij je potentieel. Dit is waarom er wordt gezegd: “Beweging is de poort tot leren.” Door het doen van een Brain Gym balans kom je terug in de flow, in jouw leerritme en bij jouw intelligentie.
Tekening van Tilly vd Knaap →
En zoals we aan het einde van elke Brain Gym balans doen, een sprongetje in de lucht om de balans te ankeren en de nieuwe staat van zijn te vieren. VERHEUG JE!
Mijn studenten denken altijd dat ze Brain Gym voor een ander komen doen, voor een kind of leerlingen of voor de mensen in hun bedrijf. Vaak zijn ze zeer onder de indruk van de impact op hun eigen leven. Eindelijk ervaren ze dat ze ontspannen kunnen bewegen en het leven van hun verlangens aantrekken.
Ik ben heel blij en dankbaar dat vorig jaar 6 nieuwe Brain Gym trainers heeft opgeleverd vanuit mijn studenten, waaronder mijn zoon Niels Asbeek Brusse. Je kunt hem en mij beter leren kennen in ons interview.
Niels, ik en al onze Brain Gym collega’s hopen je te mogen ontvangen tijdens onze trainingen en delen daar met alle liefde van de wereld onze passie voor dit prachtige vak.
MOVE, LEARN, BLOOM, dus beweeg, leer en kom tot bloei is de slogan van Hearts at Play, de organisatie van Paul en Gail Dennison, de oprichters van deze methode. Voel je van harte welkom.
Meer lezen over Merel Slotboom en welke cursussen zij geeft voor TOPKI en haar eigen site praktijk Movimento.
Cursus volgen
Je kunt ervoor kiezen om eerst de tweedaagse cursus Brain Gym® 1.04 doen. Dan leer je de oefeningen al uitgebreid. Dat wordt als een voordeel benoemd: daardoor kan in de vierdaagse Brain Gym® 1.01 jouw volledige aandacht gaan naar alle informatie, kennis en kunde die we daar leren.
Na Brain Gym® 1.01 cursus is er nog van alles te volgen als verdieping en uitbreiding. Bijvoorbeeld: Brain Gym® 2.01 (Optimale Brein Organisatie), Brain Gym® 3.80 (Integrating primitive reflexes using Brain Gym and Touch for Health), Movement Based Learning, Praktijkdag Brain Gym, Het Leesplan, The Essential Tool.
De cursusagenda van TOPKI voor Brain Gym® 1.01
Meer lezen over Monique de Groote en haar Praktijk voor Energie en Beweging.
Meer lezen over Merel Slotboom en haar praktijk Movimento.
Boeken-tip - klik op het boek.
‘Fit en slim met LeerGym’ door Elly Dienske. Dit is een set van 2 boeken; een deel met theorie en een deel over de oefeningen.
‘Brain Gym – Speels en bewegend leren’ door Vinciane Schoenmaeckers e.a. Dit boek, is een praktische gids, vol ervaringen, voor ouders en leerkrachten, om Brain Gym in je dagelijkse leven te integreren.
‘Alzheimer in beweging’ door Gera de Leeuw. Een praktisch boek met aangepaste oefeningen om bij mensen met Alzheimer het brein te stimuleren.
Dank je wel Monique en Merel voor jullie schrijven over Brain Gym 1.01!