De meest veelzijdige opleiding in Professionele Kinesiologie

Terug naar Nieuwsbrief / Archief

25.03.2024
Bewustzijnsleer

Bewustzijnsleer

De module Communicatie & Counseling loopt als een rode draad door de hele opleiding heen. Bewustzijnsleer is hier een onderdeel in. In de eerste plaats wordt bij Bewustzijnsleer veel aandacht besteed aan het eigen proces. Ontdekken wie je bent, waar je voor staat en de manier waarop je met anderen communiceert. Die communicatie is de andere grote pijler van deze cursus. Als een mens zichzelf kent, is hij in staat tot een diepere verbinding met zichzelf en zo ook met de mensen en de wereld om zich heen. Klik op de afbeelding voor de site. Ook de meeste roze teksten hebben een doorklik link.

Het proces van mens wording is een hele mooie. De baby is voor de geboorte volledig één met de moeder en heeft geen weet van wat hem te wachten staat. De geboorte laat hem kennis maken met de duale wereld van warm/koud, honger/voldaan zijn, geborgenheid/eenzaamheid enz.

Eerst vinden ouders alles leuk en schattig en dan komt er een tijd waarop er grenzen aangegeven worden. Zo ontwikkelt de kleine mens zijn ego, super-ego en imago. Er verdwijnt wat naar de schaduw en projectie wordt een feit. (Dit is een algemene theoretische korte beschrijving van wat er gebeurt)

 

Vanuit onze essentie reiken we uit naar de wereld en ontdekken gaandeweg dat onze uitreiking niet altijd beantwoord wordt.

De eerste vier dagen gaan we met deze onbewuste ontwikkeling aan de slag.
We gaan onze eigen reacties, projecties en overlevingsmechanismen onderzoeken. De tegenstrijdige boodschap van het Superego gaat gepaard met zowel duidelijke als subtiele lichamelijke spanningen.
Dus we gaan de stress afhalen van de tegenstrijdigheden in ons en van gewoontes die we niet langer nodig hebben, middels kinesiologische (lichaamsbewustzijn) technieken.

Door geleidelijk aan geen splitsing meer aan te brengen, en angsten te overwinnen, kom je tot heelheid in jezelf. Je ontdekt meer ruimte en diepte in jezelf. Je ervaart meer aanwezigheid in wat je doet. Je energie gaat weer stromen en passie en creativiteit komen weer binnen handbereik. Bovendien zie je duidelijker wat er tussen jou en de ander speelt.

De tweede vier dagen krijgen we zicht op onze stralende essentie, omdat deze niet langer belemmerd is door onze onbewuste inkleuring van het heden met herinneringen uit het verleden. Middels een diepe Zelfaanvaarding kan een verschuiving in ons bewustzijn voltrekken en kan onze Essentie tevoorschijn komen. De verdeeldheid in jezelf lost op. Wanneer je kunt zijn waar je bent, dan kun je jezelf laten vallen in je ware aard, in je eigen Essentie. Is de alertheid los, dan ga je zien dat elk aspect van jou al helemaal perfect en volmaakt is. De Zijnskwaliteiten zijn nu de ondergrond geworden van alles wat je vindt, voelt en doet. Dat is Zelfrealisatie.

We maken gebruik van:

  • De ego-fixaties, de ego-idealen, de kernkwaliteiten, de essentiële kwaliteiten en de spirituele kwaliteiten en de verbindingen daartussen
  • gesprekstechnieken en coachingstechnieken
  • de vier perspectieven in het coachproces
  • de drie kwaliteiten waarmee we leren om goed met de spanningen die bij het dagelijks leven horen om te kunnen gaan
  • elkaar ondersteunen in onze onderzoekingstochten naar binnen
  • oefeningen en kinesiologie, om de spanning die ontstaan is los te laten en de nieuwe jij te ankeren.

Door de manier waarop we met kinesiologie patronen of ervaringen benaderen (niet herbeleven!) worden direct nieuwe en veilige lichamelijke ervaringen verweven met de oorspronkelijke ervaringen. Daarbij ervaar je dat je in het hier en nu aanwezig kunt blijven (in staat om het te hanteren) en niet overweldigd en hulpeloos bent (het gevoel wat bij de oorspronkelijke ervaring gespeeld heeft). Wat er gebeurt is dat we van oude ervaringen de belastende stress afhalen en de manier waarop je het nu ervaart ankeren in je lichaam en dit wordt als nieuwe herinnering opgeslagen. Hierdoor verandert de lichaamsherinnering rondom de ervaring en ontstaat er weer de vrije keuze in het reageren en verdwijnt de automatische overlevingsreactie.

Patronen worden zo doorbroken op een rustige en natuurlijke manier. In de ervaring (als kind of tijdens een stressvolle gebeurtenis) had je het nodig om op een bepaalde manier te reageren, zodat je de gebeurtenis aan zou kunnen. Wanneer er een ontkoppeling is tussen de gebeurtenis uit het verleden en de fysiologische stressreactie en dit gebeurt nu in veilige omstandigheid, heb je de reactie niet langer nodig. Je hebt het niet langer nodig om 'in het verleden' te leven en daardoor kun je nieuwe stappen zetten in je toekomst. M.a.w. dan is veranderen mogelijk en gaat zelfs vanzelf omdat je je door wilt ontwikkelen naar wie je in de kern bent.

De invulling van de lesdagen:

1.    We gaan de eerste dag vooral ons eigen verhaal vertellen, net zoals een cliënt kan doen. Daarbij gaan we vanuit een nieuwe theorie luisteren en ervaren hoe dat voelt. Zodat we hiermee ook beter kunnen luisteren naar het verhaal van onze cliënten.

2.    De tweede dag gaan we de theorie van de vorming van onze persoonlijkheid bespreken. Hierbij is een combinatie gemaakt van werk uit verschillende bronnen. Eén daarvan geeft aan dat een vorm van een verzorgende omgeving en basisvertrouwen belangrijk is in ons hele proces van je eigen verhaal naar onze staat van non-duale bewustzijn. Vanuit de theorie gaan we kinesiologisch hiermee aan de slag en het resultaat daarvan wordt geankerd in de energie en in de spieren.

3.    De derde dag bespreken we overdracht en tegenoverdracht, twee begrippen uit de psychologie. Het is belangrijk en leerzaam om hiervan bewust te zijn, zowel theoretisch als de werking ervan in de coachrelatie. Gitta Liefting zal deze dag begeleiden vanuit haar jarenlange expertise als psychiatrisch verpleegkundige en professioneel kinesioloog. We bespreken ook hoe we zelf gebruik maken van overdracht en tegenoverdracht, de studenten gaan samen de ervaring onderzoeken en observeren in het huidige moment. Ook nu wordt er kinesiologisch mee gewerkt en het resultaat daarvan geankerd in de energie en in de spieren.

4.    De vierde dag gaan we twee perspectieven in het coachproces en de diverse interventies die je kunt inzetten bespreken. Enkele daarvan hebben we in de voorgaande lesdagen al ingezet, ondervonden en zijn beschreven. Deze dag ligt de nadruk op de kernkwaliteiten. De studenten gaan deze samen onderzoeken. Ook hier gaat het om inzicht krijgen in patronen en reacties. Wat is de trigger? En vele andere vragen die gesteld kunnen worden. Ook nu wordt er kinesiologisch mee gewerkt en het resultaat daarvan geankerd in de energie en in de spieren.


Een van de onderdelen zijn de kernkwaliteiten in al zijn facetten. De video is een presentatie over het belang om de kernkwaliteien met de uitdagingen 'weer' te integreren. Deze zijn uit elkaar geraakt en daardoor zorgen ze voor bepaald gedrag. Door de video begrijp je beter wat er achter gedrag kan zitten én wat je kunt doen om de ander (of jezelf) erbij te helpen.

5.    De vijfde dag gaan we het derde perspectief in het coachproces bespreken. Hier hoort een nieuwe vorm van interventie bij die we bespreken en gaan oefenen. Daarmee onderzoeken we de ego-idealen en de Essenties.

6.    De zesde dag gaan we het vierde perspectief in het coachproces bespreken. We gaan herkennen wanneer er sprake is van een fixatie en ons realiseren dat het in feite gaat om goed leren voelen, in plaats van je goed te voelen. Wanneer de fixatie middels diepgaand onderzoek verdwijnt, zal het spirituele kenmerk verschijnen. De Non-duale zijnswijze wordt duidelijker en maakt het makkelijker om onze ware natuur te gaan integreren in haar non-duale expressie. Het zijn verschillende perspectieven op de werkelijkheid, gezien zonder het subjectieve filter van het ego, en deze aanschouwingen zijn alleen mogelijk als het basisvertrouwen diepgaand in iemands ziel geïntegreerd is.

7.    De zevende dag komt Erica Rijnsburger de oprichter van de Academie voor Bewustzijnsleer en Non-Dualiteit (2012). Bij haar heb ik in 2017 de coaching opleiding gevolgd. Voor mij leeft zij de non-duale zijnswijze en blijft daarbij met beide benen goed gegrond. Ze zal de dag zelf invulling geven n.a.v. wat wij dan inmiddels doorgenomen hebben en de vragen die er naar aanleiding daarvan zijn.

Herken je essentie, ontdek je unieke staat van zijn, vertoef in de ultieme vrijheid die daarop volgt en vertrouw op de wijsheid van het proces. Non-duale wijsheid – Erica Rijnsburger.

8.    De achtste dag is een afsluitende dag. Tijdens de cursus wordt er door de student een verslag gemaakt van elke lesdag, worden stukken met elkaar gedeeld en inzichten beschreven. Het doel hiervan is voornamelijk voor de beschrijving van de eigen ontwikkeling én voor de beschrijving van de onderdelen die zij in hun eigen praktijk willen gaan inzetten, doorvoeren, verder onderzoeken,… in combinatie met kinesiologie. Dit wordt tijdens de achtste dag gedeeld met de groep, zodat iedereen kan profiteren van de ontwikkeling van de ander en diens ideeën over communiceren en counselen met cliënten en de inzet van kinesiologie daarin. Hoe zij dit presenteren is geheel vrij. Dit zullen we in de groep bespreken. Het is mede afhankelijk van de grootte van de groep.

Er is een soefiverhaal waarin blinde mannen een olifant aftasten zonder hem te kunnen zien. Elk van hen concludeert hoe de olifant eruitziet op basis van het deel dat hij aftast. Zoals in dat verhaal zouden jouw ervaringen momentopnames of glimpen van uiteenlopende delen van de objectieve werkelijkheid kunnen zijn, of ze zouden er verdraaiingen van kunnen zijn. Jouw verschillende ervaringen kunnen jou laten denken dat je de olifant begrijpt, ter­wijl je in feite slechts zijn slurf of knie of staart vasthebt, en het geheel daaruit afleidt. De objectieve werkelijkheid is het totaal van de olifant, niet de verschillende ervaringen ervan.

Waar we naartoe werken is het vermogen om in de objectieve wer­kelijkheid te leven. Met het begrip van het zicht op de werkelijk­heid kun je onderscheiden hoe elk van je ervaringen een weerspie­geling van deze werkelijkheid is, een verdraaiing, een benadering. Het zicht in zijn geheel kan niet volledig bevat worden, totdat het individu tot een diepe verwerkelijking komt. Maar dat weerhoudt ons er niet van om te proberen te begrijpen wat dat zicht is.

Zolang we geblinddoekt zijn (ego-perspectief), hebben we fixaties, ego-idealen, stappen we in valkuilen en reageren we allergisch (ego-patronen). Een mooie stap is om onze automatische reacties te gaan herkennen en onze kwaliteiten & uitdagingen te integreren zodat we vanuit een respons gaan reageren. Hoe meer we vanuit respons reageren hoe breder ons zicht wordt en ons ego-perspectief een van de vele mogelijkheden wordt i.p.v. de enige. Onze ego-patronen worden dan transparanter/zachter en we bereiken de volheid van ons potentieel en uiteindelijk herkennen we onze essentie – onze ware aard.

Wil je deze dagen volgen, maar ben je nog geen student?

Onze opleiding is modulair. Wij zijn van mening dat in volwassen onderwijs de mogelijkheid mag bestaan om privéleven (privéomstandigheden, zoals gezin, baan, mantelzorgen) met de studie te combineren, passend bij de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de student.

Er zullen altijd studenten zijn die de opleiding in 3,5 jaar kunnen en willen afronden. En er zijn studenten die er langer over doen. Wij zien geen kwaliteitsverandering wanneer een student er voor kiest om meer dan 4 jaar te doen over de studie. Ook zijn er studenten die de opleiding volgen voor hun eigen ontwikkeling en studenten die alleen de basis willen leren. Zij zijn in eerste instantie niet van plan om examen te doen. Ook dat kan bij TOPKI. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die gebruik maakt van de spiertest en dit inzet voor zichzelf of anderen dit op een gedegen manier moet kunnen leren.

Meer informatie over de opleiding vind je op de site.

Wil je er over bellen? Neem dan contact met ons op via de site of schrijf je in voor de opleiding. En meld je daarna aan voor Bewustzijnsleer: www.topki.nl/event/2052/bewustzijnsleer/culemborg

 

Team TOPKI wenst je veel plezier met de cursussen!

 

Deze nieuwsbrief heeft als thema Bewustzijnsleer

De nieuwsbrief van begin mei heeft als thema Themadag Meridianen

De nieuwsbrief van begin juni heeft als thema Zicht op Leefblind 3

In juli hebben we onze zomerstop en is er daarom ook geen nieuwsbrief